Notariusz, adwokat, a może radca prawny - gdzie szukać pomocy?

Gdy potrzebna jest nam porada prawna, przeważnie nie chcemy zwlekać z jej poszukiwaniem. Mamy świadomość tego, że im szybciej ją uzyskamy, tym lepsza będzie nasza sytuacja. Niestety, już na etapie poszukiwania specjalisty, który może udzielić nam pomocy często orientujemy się, że nasze położenie nie jest najlepsze. W polskich miastach nie brakuje zarówno adwokatów, jak i notariuszów i radców prawnych, a my przeważnie nie mamy wcale pewności, czy udajemy się do tego specjalisty, który jest najbardziej kompetentny. Na szczęście, różnice między nimi są łatwe do wskazania.

Kiedy warto udać się do adwokata?

Adwokat to prawnik, który charakteryzuje się szerokim spektrum podejmowanych przez niego działań. Można udać się do niego po poradę lub opinię prawną, jest on jednak osobą kompetentną także wtedy, gdy pojawia się konieczność opracowania konkretnego aktu prawnego. To także osoba, która może reprezentować nas nie tylko przed urzędami, ale i przed sądami, nic więc dziwnego, że określenie „adwokat” często pojawia się jako synonim określenia „obrońca”. Kompetencje adwokata najczęściej mylone są z tymi, jakie posiada radca prawny. Warto więc pamiętać, że adwokat jest jedyną osobą, która może bronić nas w procesach karnych.

Gdy potrzeba notariusza

Gdy wiemy, że adwokat może reprezentować nas w sprawach karnych, a radca prawny nie ma takiej możliwości, przeważnie nie mamy już poważniejszych problemów z rozróżnieniem przedstawicieli tych dwóch zawodów prawniczych. Czy jednak zawsze musimy szukać pomocy u któregoś z nich? Okazuje się, że wcale nie ma takiej konieczności, niejednokrotnie bowiem to notariusz może udzielić nam oczekiwanego wsparcia.

On sam często określany jest prawnikiem notariatu. W praktyce oznacza to, że mamy do czynienia z osobą, która może sporządzać akty notarialne i wykonywać inne czynności określane w odpowiednich przepisach polskiego prawa. Notariusz z pewnością będzie więc służyć nam pomocą, jeśli zechcemy sporządzić poświadczenie, doręczyć oświadczenie, przygotować akt notarialny, przygotować wypis, odpis lub wyciąg dokumentów, a także spisać protokół. Każda czynność dokonywana przez notariusza automatycznie zyskuje charakter dokumentu urzędowego.

Gdy nie wiemy, gdzie szukać pomocy

Co jednak zrobić, gdy nadal nie wiemy, który z prawników okaże się najbardziej kompetentny? W takim przypadku warto skontaktować się telefonicznie lub mailowo z kilkoma kancelariami i wstępnie zarysować ich pracownikom swój problem. Z pewnością uzyska się wtedy satysfakcjonującą odpowiedź.