Samochód - najważniejszy wynalazek w historii świata
Dziś wielu z nas nie wyobraża sobie życia bez samochodu. Jak dojechalibyśmy do pracy z naszego domu pod miastem, gdzie komunikacja miejska nie działa? Czy dalibyśmy donieść do domu ciężkie zakupy? Wolny czas nie byłby taki sam bez długich przejażdżek samochodem z przyjaciółmi i głośno grającym samochodowym radiem. Te i wiele innych argumentów stoi za stwierdzeniem, iż samochód jest jednym z najważniejszych wynalazków w historii świata. Oto historia tej wspaniałej maszyny.
Pierwsza konstrukcja samojezdnego pojazdu kołowego, który był zdolny unieść człowieka, została wykonana w 1765 r. przez Nicolasa Cugnota. Ów maszyna napędzana była parą i miała służyć wojsku francuskiemu w walce. Pierwszy samochód o napędzie benzynowym skonstruował niemiecki inżynier Carl Benz. To jego uważa się za oficjalnego wynalazcę auta, które miało wtedy jedynie trzy koła. Pierwszy pojazd o napędzie elektrycznym wynalazł natomiast w 1888 r. Niemiec Andreas Flocken. Ten samochód był już czterokołowy.
Samochody bardzo szybko stały się alternatywą dla koni i mułów. Były czystsze i łatwiejsze w utrzymaniu. Jeszcze na początku XIX w. samochód był luksusowym środkiem transportu, na który mogli pozwolić sobie tylko najzamożniejsi. Na początku XX w. trwała rywalizacja między pojazdami o napędzie spalinowym, parowym i elektrycznym. Powstał również pierwszy samochód o napędzie hybrydowym, czyli elektryczno - spalinowym.
Produkcja samochodów rozpoczęła się w roku 1903, kiedy Henry Ford założył w USA pierwsze przedsiębiorstwo produkujące te maszyny - Ford Motor Company. Wprowadzony pięć lat później na rynek Ford Model T stał się bardzo popularny. Dzięki wprowadzeniu pierwszej na świecie taśmy produkcyjnej oraz otworzeniu wielu zakładów produkcji, firma rozpoczęła masowy przemysł. Spadł zarówno koszt złożenia, jak i cena samochodu. Przedsiębiorstwo Forda rozwijało się zaskakująco szybko. Do 1927 r. wyprodukowano aż 15 milionów Modeli T. Powstały kolejne przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją pojazdów - m.in. Vauxhall w Wielkiej Brytanii, Opel w Niemczech, Fiat we Włoszech i Citroën we Francji.
W Polsce przemysł motoryzacyjny również zaczął się rozwijać. Początkowo reperacją i odnową maszyn zajmowały się Centralne Warsztaty Samochodowe. W roku 1923 CWS wyprodukowały własny model samochodu. Był on skonstruowany przez Tadeusza Tańskiego - polskiego konstruktora i inżyniera. Produkcję modelu rozpoczęto w 1928 r.
Przed II wojną światową naziści dążyli do masowego zmechanizowania państwa i zamierzali upowszechnić model o nazwie Volkswagen. Podczas wojny jednak niemiecka produkcja skupiała się na celach militarnych i plany nie doszły do skutku. Wiele fabryk samochodowych w Europie uległo zniszczeniu. Kilka lat po zakończeniu tragicznego konfliktu zbrojnego w Wielkiej Brytanii powstały pierwsze samochody sportowe.
W Polsce przemysł motoryzacyjny musiał zostać utworzony od początku. Powstały nowe przedsiębiorstwa i na ulicach pojawiły się Warszawa, Syrena oraz Fiat 125p i 126p. W latach 60. i 70. XX w. samochody były nieustannie unowocześniane. W latach 80. rozpoczęto produkcję samochodów typu minivan. Popularność zdobył napęd na cztery koła. Pojawiły się poduszki powietrzne. Na początku XXI wieku rozpowszechniono również maszyny o napędzie hybrydowym, mniej szkodliwe dla środowiska niż te wówczas najpopularniejsze - o napędzie spalinowym.
Dziś istnieje mnóstwo marek i modeli samochodów. Możemy wybierać wśród cen, typów, kształtów i kolorów. Na szosach obserwujemy poruszające się samochody osobowe, dostawcze, terenowe, ciężarowe i specjalne. Maszyny te są doskonałym ułatwieniem codziennego życia. Bez wątpienia są one jednym z najważniejszych wynalazków w historii!